Mä olen vihreä ihminen. Mun auran väri on vihreä. Tein jonkun hömppätestin, ja todellakin- mä olen vihreä. Mä en erikoisemmin pidä vihreästä väristä. Ehkä. Ainakaan vaatteissa mulla ei ole juurikaan vihreää. En sanoisi olevani poliittisesti vihreä.

Mutta mä pidän vihreästä kullasta, mä rakastan vihreää kultaa, ja lähes kaikkea mitä se tuo mukanaan.

Mulla on yks ystävä, joka ei pidä metsästä. Mä en voi ymmärtää ihmistä, joka ei pidä metsästä. Mä ymmärrän ihmistä, joka ei pidä kaupungista, sääskistä, lohikäärmeistä, vedestä, suolakurkuista, lentokoneista, kissoista tai ladoista.

Mut mä en ymmärrä ihmistä, joka ei pidä metsästä. Metsässä on jokaiselle jotakin, mää tiedän. Luontoihmiselle, rauhaa rakastavalle, eläinihmiselle, mietiskelijälle, puunhalaajalle, ja jopa kokoomusriistäjälle. Moni nykyajan ihminen kiinnostuu puusta vasta sitten, kun huomaa miten paljon siinä on rahaa kiinni. Tai miten paljon sitä rahaa pyörähtää sen puun ympärillä sen koko elinkaaren ajan. Se on satoja vuosia ajassa. Voidaan puhua hapesta, puhtaasta ilmasta mitä hengitämme, tai vessapaperista, mihin pyyhimme perseemme.

Mun mielestä se on hirvittävä  menetys, jos ei tiedä mitä kaikkea metsä tarjoaa. Ja  miten erilaisia asioita siellä on, kun näkee sen vain puilta sen metsän. Ei se ole vain synkkä puurivi.

Kävimme läpi metsäpolkua, minkä varrella oli monenlaisia asioita ja ilmiöitä, mitkä vaikuttavat jopa meidänkin jokapäiväiseen elämään. Seisoin vedenjakajan päällä. Siinä vesi jakautuu ympäri suomea. Se vesi laskeutuu toiselta puolelta Laatokkaan ja toiselta puolelta pohjanlahteen. Ja mä näin, kun se pohjavesi nousi sieltä harjusta. Moneen otteeseen mietin, että tietääköhän tuo ystäväni tätäkään asiaa. Ei se voi tietää- jos se tietäisi, se rakastaisi metsää.

Se paikka, missä mä tänään olin, oli juuri sellainen, jonka haluaisin näyttää tälle ystävälle. Haluaisin kertoa silmät innostuksesta loistaen, mitä kaikkea siellä on. Ja uskon, ja tietäisin, että tämä ystäväkin innostuisi. Jos oppisi näkemään metsän puilta. Sellainen lapsellinen usko minulla on.