Ilo. Te tuotte minulle iloa.
Suru. Te tuotte minulle surua.

Tunteet. Te annatte minulle elämyksiä ja tunteita.

Onnistuminen. Te olette iloisia kun onnistun.
Epäonnistuminen. Te luotatte minuun, vaikka epäonnistun.

Kokemukset. Te teette elämästäni rikkaamman jakamalla kokemuksia.
Kosketus. Te kosketatte minua ja toisianne. Tunnemme olevamme tärkeitä ja elossa.

Elän. Ajattelen. Tunnen. Hengitän.
Teidän kanssanne.

Miten eroaa suhteemme hevoseni kanssa, suhteessa ihmiseen? Me voimme kokea tuon kaiken.

Puhe. Sanat. Te kerrotte minulle asioita. Vaihdamme ajatuksiamme sanojen avulla.

Pahat sanat. Ne satuttaa. Ne lyövät korville kuin äiti aikoinaan, kun perintömaljakko oli tuhannen säpäleinä pirtin lattialla.

Väärät sanat. Väärä tilanne, väärinymmärrys. Minä tuotan sanat, sinä ymmärrät ne eri tavalla, kuin olen ne tarkoittanut. Et jaksa kuunnella, et halua kuunnella.

Hevonen ei ymmärrä väärin. Hevonen ymmärtää vain minut- hahmona, eleenä ja ilmeenä. Minä olen se, mitä minä teen. Minä olen se, miten minä sinua kohtelen. Ilman sanoja. Välittäen. Luottaen. Rakastaen.