Jos sanon olevani pitkäpinnainen, mitä tapahtuu, kun pinna menee?  

Jos yksi pinna katkeaa, ei ole vielä mitään hätää. Rengas pyörii, eikä sitä vielä edes välttämättä huomaa kukaan.

Ehkä tarkimmat ihmiset, jotka tuntevat renkaan toiminnan hyvin- siis tuntevat renkaan olemuksen, käyttäytymisen ja ajavat sillä usein, huomaavat eron. Ne, jotka ovat kiinnostuneita renkaasta, ne jotka seuraavat renkaan käyttäytymistä läheltä.

Kun yksi pinna on katkennut, renkaan jännite muuttuu olennaisesti. Lisävaurioita on odotettavissa. Sitä ei tiedä se, joka käyttää rengasta vain hyväkseen, tai omiin tarkoituksiin. Sitä ei tiedä se, kuka ei huomaa renkaan kunnon olevan olennainen osa renkaan toimintaa. Sitä ei tiedä se, kuka ei välitä. Aina löytyy uusi rengas.

Se käyttää rengasta edelleen, vaatii siltä lisää vauhtia, eikä muista tarkastaa renkaan kuntoa ennen ajoa. Se ajaa, jarruttaa, ajaa, jarruttaa, ajaa, jarruttaa.

Pikkuhiljaa, huomaamatta- pinnoja katkeaa lisää. Renkaan pyörimisessä on jo havaittavissa pientä lenkutusta. Se ajaa silti vain. Saattaa hieman nostaa takapuoltaan koloissa ja montuissa- kun niin ikävästi rytkäyttää selkäpuolelle. Mutta senkin se tekee vain omaa mukavuudenhaluaan, ei rengasta säästääkseen.

Vanne vääntyy. Rengas alkaa hakemaan tuntumaa tiestä. Hakee, haalaa, liekuttaa. Hakee, haalaa, liekuttaa. Se ajaa silti vain.

Se väsyy ja syyttää rengasta, kun oma kulkeminen kävi niin raskaaksi.

Pinnoja katkeilee lisää, ja viimein rengas puhkeaa raivoisasti räjähtäen. Se huomaa vasta sitten. Matka loppuu. Ei voi enää ajaa.

Se ei näe, että renkaan puhkeaminen on hänen ansioitaan. Se ei näe, että vanteen vääntyminen on hänen ansiotaan.

Pinna on justiinsa sen mittainen, kuin vanteen säde x 2.