"Helppo o hyvä ajjaa mut vaikia valijastaa."
"Hevoosta miäs syyttää kun aisan katkaasoo."
"Ei tälle hevojselle piiskua huoli, teä totteloo seivästäki. "
"Ei oo hevosella heiniä, se syö tallista seiniä. "

Kuten varmaankin on tullut jo ilmi täällä blogissa, olen hevosihminen. Minulla on hevosia. Ihan oikeita. Monta. Monenlaisia, ikäisiä ja kokoisia.

Minulla on myös hevosia, jotka ovat jossain muualla, kuin minun hoidossani. Maksan ihmisille kuukausittain summia rahaa siitä, että he hoitavat ja huolehtivat hevosistani.

Kuluttajalle palveluiden ostaminen on yleensä helppoa. Jos ostat jonkun tuotteen, oletat että se tuote on sellainen, mitä luvataan. Jos palvelu ei miellytä, vaihdat tuotteen ja vaihdat kauppaa.

Entäpäs sosiaaliset palvelut. Jos lapsesi on päiväkodissa, hän voi kertoa kotona, kun tarhantäti on pakottanut syömään mämmiä- ja sen jälkeen oksennuksen sekaisen mämmin. Tyrannosaurustädin mukaan lautanen pitää syödä tyhjäksi ja kaikkea on maistettava. Lapsi kertoo tapahtuneesta kotona, ja kieltäytyy menemästä seuraavana päivänä päiväkotiin.

Mitä sinä teet? Sinä otat yhteyttä päiväkotiin ja selvität tilanteen. Miksi lapsi kertoo tällaisia juttuja, mitä on tapahtunut ja mikä on tädin kanta asiaan. Asia selviää puhumalla. Huomaatte lapsen värittäneen tarinoita ja kehoitatte lasta lopettamaan satuilun. Tai huomaatte asialla olevan totuuspohjaa ja vedätte tyrannosauruksen tilille teoistaan.

Näiden eläinten kanssa on haasteellisempaa. Se ei osaa puhua. Se ei osaa kertoa sinulle, että "kaverit kiusas mua koulussa, sano opelle". Se ei osaa kertoa, että "täällä on pahaa ruokaa, mulla tulee siitä maha kipeäksi". Se ei osaa kertoa, että "täällä vaaditaan minulta aivan liikaa, en kestä tätä, haluan johonkin muualle kouluun".

Minun pitää vain käydä katsomassa, ja toteamassa tilanne. Ovatko minun hevoseni terveitä, tyytyväisiä, hyväkuntoisen näköisiä. Saako minun hevoseni sen palvelun, mistä minä maksan. Hevosen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen.

Kaikki ihmiset eivät ymmärrä, että palvelemme asiakasta. Asiakas ei ole pelkästään se, kuka sen lystin maksaa- vaan myös se olento. Se pieni lapsi tai se eläin.